دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
  • تاریخ انتشار : 1394/08/23 - 08:02
  • تعداد بازدید : 1063
  • تعداد بازدیدکننده : 48
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • /Za49

گزارش برگزاری جلسه تفسیر قران در دانشکده بهداشت

گزارش برگزاری اولین و دومین جلسه تفسیر قران در دانشکده بهداشت




شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشکده بهداشت

مطالب جلسات پیشین

 


 



 





گزارش  برگزاری اولین و دومین جلسه تفسیر قرآن در دانشکده بهداشت با موضوعات



"تحلیل مسائل صدر اسلام و واقعه عاشورا" و "تفسیر سوره لقمان"





 



 دومین  جلسه تفسیر قرآن دانشکده بهداشت: تفسیر سوره لقمان



دومین جلسه تفسیر قرآن جهت اعضاء هیات علمی و کارکنان در روز پنج شنبه مورخ 14 آبان 94 در آمفی تئاتر علامه فیض کاشانی با موضوع تفسیر سوره لقمان ، با حضور استاد حاج آقای شاه فضل تشکیل گردید .



تفسیر سوره لقمان :



هدف از انتخاب سوره : دارای مطالب اخلاقی و اعتقادی



































به نام خداوند رحمتگر مهربان




بسْم اللّه الرّحْمن الرّحیم




الف لام میم (۱)




الم ﴿۱﴾




این است آیات کتاب حکمت‏آموز (۲)




تلْک آیات الْکتاب الْحکیم ﴿۲﴾




[که] براى نیکوکاران رهنمود و رحمتى است (۳)




هدًى ورحْمةً لّلْمحْسنین ﴿۳﴾




[همان] کسانى که نماز برپا مى‏دارند و زکات مى‏دهند و [هم] ایشانند که به آخرت یقین دارند (۴)




الّذین یقیمون الصّلاة ویؤْتون الزّکاة وهم بالْآخرة همْ یوقنون ﴿۴﴾




 



 




اول سوره با حروف مقطعه نوشته شده است .



تاکنون کسی به حکمت حروف مقطعه پی نبرده است ولی گفته اند رمزی است بین خداو پیامبر اسلام و این حروف در قرآن آمده است و در هیچ کتابی دیگری نیامده است .



تلک آیات الکتاب الحکیم:



تلک در آیه دوم سوره اشاره به دور است به منظور عظمت دادن به آیات قرآن و مونث است زیرا کلمه آیات مونث است .  حکیم  از ریشه حکم   گرفته شده است به معنای محکم   . خداوند ؛ خود ش و قرآن را و هم لقمان را به  عنوان حکیم معرفی کرده است .شاید بتوان گفت بحث اصلی سوره هم حکمت است .



حکیم :کسی است که کاری که انجام می دهید بیهوده نیست و کم و کاستی و چیزی اضافه ندارد . و قرآن هم کتابی است حکیم هیچگونه کم و کاستی و اضافی ندارد . شاید سوال شود که در قرآن اسم ائمه ویا احکام نیامده بهتر نبود که در قران آنها بیان می شد .جواب آن منفی است . چون قرآن حکیم است و گفته ها و نگفته هایش از روی مصلحت . شاید بنده و شما نتوانیم پی ببریم چرا فلان موضوع مطرح نشده است ولی حتما عدم ذکر برخی مطالب از روی مصالح بوده است.



محسن در ادبیات قرآن  :یعنی کسی که کارش را خوب انجام می دهد .



فرق هدایت و رحمت :



هدایت : راه را نشان  می دهد                                        رحمت : توشه راه و یا پاداش است



محسنین : کسانی هستند که از رحمت و هدایت می توانند استفاده کنند و اهل احسان وایمان نیز هستند .



در آیه بعد خداوند یک سری از ویژگیهای محسنین را بیان می کند :



الّذین یقیمون الصّلاة ویؤْتون الزّکاة وهم بالْآخرة همْ یوقنون ﴿۴﴾



صلاه :ارتباط فردباخداست



زکاه  :ارتباط فرد با مردم



یوقنون :از مقوله ایمان و باور است.



منظور از یقیمون الصلواه این است که خودت نماز بخوان ، جامعه ات را هم به نماز فراخوان ( فرزندان و اقوام و جامعه )



در مورد زکوه باید توجه کرده که احکام زکوه و خمس در اواخر سالهای عمر پیامبر بود  که بیان شده است و این درحالی استکه کلمه زکات از روزهای اول نزول قرآن مطرح بوده است و این مطلب می رساند که کلمه زکوه در قرآن به معنی مطلق انفاق و بخشش به کار رفته است و در موارد اندکی به معنای زکوه اصطلاحی می باشد.   



فرق علم وایمان :علم اختیاری نیست ولی ایمان اختیاری است . انسان نمی تواند مطلبی را که می داند انکار کند اما می تواند التزام عملی به آن نداشته باشد . مثلا وقتی شما فهمیدید فلان کس فقیر است نمی توانید با اختیار خود علمتان به این مطلب را کنار بگذارید اما می توانید با اختیار خود نسبت به این علم واکنش نشان دهید و به او کمک کنید یا با اختیار خود به این علم واکنشی نشان ندهید. 



علم درجه ندارد  ولی باور و ایمان کم یا زیاد دارد . مقهوم ایمان : یعنی آنچه بدان علم داری خود را ملتزم کنی که بدان عمل نمایی .



بالاترین درجه باور و ایمان یقین است. در ضرب المثل داریم که مارگزیده از ریسمان سیاه وسفید می ترسد . مار گزیده مانند کسی است که به نیش مار و مضرات آن یقین پیدا کرده .  یقیین به آخرت یعنی آلان آخرت را می بیند .



یوقنون : یعنی کسی که ایمان به آخرت دارد و آخرت را یقین و باور دارند.



پایه های رفتار  مومن ؛ یقین به آخرت است  . برای اینکه آخرت به فراموشی کشیده نشود . به حدیث پیامبر اشاره ای می کنیم :



پیامبر اکرم (ص)  : فرمودند در روز بیست مرتبه یاد مرگ کنید .



 





 



اولین  جلسه تفسیر قرآن با موضوع تحلیل مسائل صدر اسلام و نیز واقعه عاشورا



اولین جلسه تفسیر قرآن جهت اعضاء هیات علمی و کارکنان در روز پنج شنبه مورخ 30 مهر 94 در آمفی تئاتر علامه فیض کاشانی با موضوع تحلیل مسائل صدر اسلام و نیز واقعه عاشورا و با حضور استاد گرانقدر حاج آقای شاه فضل تشکیل گردید .



در تحلیل مسائل صدر اسلام و نیز واقعه عاشورا یکی از شخصیتهایی که باید مورد بررسی قرار گیرد معاویه لعنه الله علیه است . معاویه 5 سال قبل از بعثت در مکه به دنیا آمد ، پدرش ابوسفیان و مادرش هند بود که معروف است به هند جگر خوار. معاویه تا زمان فتح مکه که حدودا 25 سال داشت ایمان نیاورد ولی پس از فتح مکه که ابوسفیان و برخی دیگر از مشرکین ایمان آوردند او نیز ایمان آورد. نکته ای که در ایمان این گونه افراد باید ذکر شود این است که اینها ایمانشان عمیق نبود و آمیخته بود با فرهنگ و آداب و رسوم جاهلی . معاویه پس از رحلت پیامبر و در جریان فتوحات پس از برادرش یزید بن ابی سفیان حاکم شام شد و به مدت 42 سال یعنی تا سال 60 هجری ، حدودا هفت ماه قبل از واقعه کربلا حاکم شام بود.



معاویه توانسته بود با استفاده از جهالت مردم و فریبکاریهای فراوانی که داشت سالهای سال حکومت خود را حفظ نمایدو تلاشهای سه امام بزرگوار در بیدار کردن مردم در برابر نیرنگهای معاویه کارساز نیفتاد نه اینکه نعوذ بالله ائمه کوتاهی کرده باشند یا نقصی داشته باشند بلکه مساله این بود که اولا معاویه بسیار دغل باز بود و دیگر اینکه مردم جاهل بودند. آنچه که شرایط را برای امام حسین علیه السلام آماده کرد تا ایشان قیام کنند و قیامشان علی رغم شکست ظاهری فتح الفتوح بود، مرگ معاویه و روی کار آمدن یزیدی بود که اصلا با معاویه قابل قیاس نبود.



درس عبرتی که در این مسائل برای زمان حاضر است : اینکه اگر مردم زمان ما هوشیار باشند و مراقب فریبکاریهای دشمنان باشند، مسوولین نظام اسلامی خواهند توانست مسیر انقلاب را به سلامت و عافیت طی کنند ولی اگر هوشیاری مردم از دست برود و هواهای نفسانی بر آنها غلبه کند کار برای مسوولین سخت خواهد شد. نکته قابل توجه این است که دشمنان انقلاب نسبت به تحریف در مسوولین بلند بالای کشور مایوس هستند لذا بیشتر تلاششان در حوزه انحراف مردم خصوصا نسل جوان به کار گرفته می شود. امیدواریم خداوند به همه ما توفیق هوشیاری و بصیرت در مسیر دینداری و دفاع از انقلاب را عنایت بفرماید .



 



 



 






  • گروه خبری : اخبار دانشکده
  • کد خبر : 9814
کلمات کلیدی

تصاویر

http://www.healthf.kaums.ac.ir//UploadedFiles/NEWS/quran.gif
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو
تنظیمات قالب