معرفی کتابخانه دانشکده بهداشت
شناسه استاندارد بین المللی کتابخانه دانشکده بهداشت: IR-200620006
تاریخچه:
کتابخانه دانشکده بهداشت در سال 1384 با 500 جلد کتاب در ساختمان شماره دو دانشکده بهداشت آغاز به کار نمود. به علت کمبود منابع مورد نیاز و پاسخگو نبودن منابع کتابخانه به نیاز دانشجویان و اعضاء هیات علمی ، حدود 1500 جلد کتاب مرتبط با رشته های بهداشت از کتابخانه مرکزی به کتابخانه دانشکده بهداشت انتقال داده شد. با افزایش تعداد مراجعین و کمبود فضا برای نگهداری کتابهای مورد نیاز و ارائه خدمات به مراجعین، در فروردین 1386 کتابخانه دانشکده بهداشت با ادغام در کتابخانه دانشکده پیراپزشکی به ساختمان جدید منتقل گردید. در حال حاضر کتابخانه دانشکده بهداشت و پیراپزشکی در مساحتی بالغ بر 320 متر مربع در طبقه دوم ساختمان دانشکده بهداشت و پیراپزشکی ، به دانشجویان رشته های بهداشت و پیراپزشکی خدمات ارائه می دهد.
اهداف:
کتابخانه دانشگاه بهداشت دارای اهداف زیر می باشد:
چشم انداز کتابخانه:
جامعه استفاده کننده:
کلیه دانشجویان، اعضاء هیئت علمی و پژوهشگران حوزه بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، بهداشت عمومی، آمار زیستی و اپیدمیولوژی و مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست
بخشها و خدمات کتابخانه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان
•بخش مخزن و امانت کتاب:
در حال حاضر در این بخش 21695جلد کتاب فارسی و لاتین،392عنوان سی دی و 141عنوان پایان نامه نگهداری می شود. کتابهای موجود در مخزن کتابخانه بر اساس روش N.L.M (کتابهای پزشکی ) و L.C (کتابهای غیر پزشکی )می باشد. مخزن کتابخانه بصورت قفسه باز می باشد.بدین معنی که مراجعه کنندگان می توانند وارد مخزن شوند و کتاب مورد نظر خود را انتخاب کنند برای آگاهی از محل دقیق کتاب و یافتن سریع تر آن مراجعه کنندگان می توانند از لینک جستجوی کتب در سایت دانشگاه کمک بگیرند.
در مرحله اول مراجعه کنندگان می توانند با استفاده از جستجوی کامپیوتری بدانند که آیا کتاب مورد نظر آنان جزءمنابع خریداری شده برای کتابخانه هست یا خیر؟ و چنانچه کتاب برای کتابخانه خریداری شده است آیا در حال حاضر در کتابخانه موجود می باشد ویا در امانت است ، همچنین مراجعه کنندگان می توانند از محل دقیق نگهداری کتابها در قفسه آگاه شوند و چنانچه کتاب در امانت باشد ، تاریخ بازگشت کتاب را بدانند.
• بخش مجموعه سازی:
وظیفه انتخاب ، سفارش ، تهیه و ثبت کلیه منابع کتابخانه به عهده این بخش می باشد.در نتیجه با گرفتن نیازهای اطلاعاتی دانشجویان و اعضا هیات علمی سعی میشود منابع مورد درخواست از طریق خرید ازکتابفروشیها ، نمایشگاهها و ... تهیه گردد.
•بخش فهرست نویسی:
فهرستنویسی کتب فارسی و لاتین از جمله فعالیتهای این بخش می باشد
•بخش آماده سازی:
مهرزدن ، الصاق عطف و جیب کتاب و برگه آرایی از وظایف این بخش می باشد.
•بخش پایان نامه:
پایان نامه های دانشجویان کارشناس ارشد رشته های بهداشت محیط، مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست و فناوری اطلاعات سلامت و فیزیک پزشکی در کتابخانه موجود است. پروژه های دانشجویان کارشناسی مدارک پزشکی و بهداشت حرفه ای نیز در این بخش نگهداری می شود.
• دسترسی به مجلات و کتابهای الکترونیک
دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی فعال از طریق لینک زیر امکان پذیر است
استفاده از منابع الکترونیکی خریداری شده توسط دانشگاه از طریق LAN و خارج از LAN دانشگاه از طریق VPN Server
به منظور تسهیل دسترسی و استفاده بهینه از منابع الکترونیکی خریداری شده در دانشگاه، مرکز آمار و فن آوری اطلاعات دانشگاه با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه نسبت به راه اندازی سیستم دسترسی از راه دور از طریق VPN Server اقدام نموده است. کلیه اعضای هیات علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی ( پژوهشگران و محققین برتر دانشگاه با معرفی نامه از معاونت پژوهشی ) می توانند به لینکهای زیر مراجعه و نام کاربری و کلمه عبور دریافت نمایند.
2- دریافت Connection مربوطه جهت نصب و استفاده از منابع برای کاربران خارج از دانشگاه
پس از دانلود Connection، آن را از حالت فشرده خارج و بر روی Desktop خود ذخیره نمایید. سپس بر روی آیکون ایجاد شده دابل کلیک نموده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید.
•سالن مطالعه:
هم اکنون کتابخانه دارای دو سالن مطالعه مجزای خواهران و براداران می باشد . ظرفیت سالن مطالعه خانمها 60 نفر و آقایان 80 نفر می باشد
قوانین امانت کتاب :
•هر دانشجو می تواند تعداد مجاز5 کتاب را به امانت ببرد و موظف است در زمان مقرر نسبت به برگشت یا تمدید آن اقدام نماید
•هر کتاب مرجع یک روز و هرکتاب غیر مرجع ده روز امانت داده می شود
•کتب امانت گرفته شده در صورت موجود بودن نسخ دیگر قابل تمدید هستند
•در صورت تاخیر کتب مرجع به ازای هر روز تاخیر چهار روز کارت عضویت دانشجو بایگانی می شود
•در صورت تاخیر کتب غیر مرجع به ازای هر روز تاخیر دو روز کارت عضویت دانشجو بایگانی می شود
•در صورت تاخیر در ایام امتحانات زمان بایگانی دو برابر خواهد شد
•برای تسویه حساب در صورت تاخیرکتب به ازای هر روز 100 تومان جریمه نقدی دریافت می شود