دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
  • تاریخ انتشار : 1392/10/09 - 11:24
  • تعداد بازدید : 2007
  • تعداد بازدیدکننده : 33
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Z2f8

نصب هشدار دهنده های گاز مونوکسید کربن در منازل، یکی از بهترین روش های پیشگیری از مسمومیت با این گاز است

یکی از راهکارهای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، نصب و استفاده از وسایل هشدار دهنده گاز مونوکسید کربن در منازل است




 



 نصب هشداردهنده های گاز مونوکسید کربن در منازل، یکی از بهترین روش های پیشگیری از مسمومیت با این گاز است



سرپرست دانشکده بهداشت با بیان این مطلب اضافه کرد:



متأسفانه امسال نیز با سرد شدن هوا شاهد افزایش موارد مرگ در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در ساختمانهای مسکونی و به ویژه در ساعات شب بوده ایم . سرد شدن شدید هوا موجب می گردد تا افراد نسبت به درزبندی شکاف ها و سطوح باز در ساختمانها اقدام نموده و از بالاترین درجه وسیله گرمایشی خود استفاده نمایند، در چنین مواردی ممکن است به دلیل احتراق ناقص و عدم کارکرد درست دودکش ها ، گاز مونوکسید کربن که گازی بی رنگ و بی بو بوده به فضای داخل ساختمان نشت نماید و موجب مسمومیت و مرگ افراد گردد . متأسفانه مکانیسم مسمومیت با این گاز به گونه ای است که افراد در حین خواب به هیچ وجه متوجه مسمومیت نمی شوند و یا به دلیل کرخی و بی حالی ناشی از مسمومیت قادر به هیچگونه تحرکی نمی باشند .





 دکتر مسعود مطلبی کاشانی افزود تاکنون توصیه های زیادی نظیر استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد ، بازرسی مرتب دودکش و اطمینان از گرم بودن آنها ، در نظر گرفتن تهویه کافی برای مکانهایی که از وسایل گرمایشی احتراق مستقیم استفاده می کنند و دیگر توصیه ها به منظور پیشگیری از مسمومیت با این گاز ارائه شده و از طریق آموزش های عمومی به مردم اعلام گردیده است . لیکن علیرغم تمامی این آموزش ها ، اغلب در زمستان و به دلیل سردی شدید هوا ، این موارد رعایت نمی گردد.



 وی ادامه داد یکی از راهکارهایی که می توان جهت پیشگیری از مسمومیت با این گاز توصیه نمود نصب و استفاده از وسایل هشدار دهنده گاز مونوکسید کربن در منازل است . این وسایل که با برندهای تجاری مختلف در بازار موجود هستند ابزار کوچکی بوده که به راحتی نظیر کلید برق بر روی دیوار نصب می شوندو چنانچه غلظت گاز مونوکسید کربن در هوا به آستانه خطر نزدیک شود با صدای بوق یا آژیر افراد را از این امر مطلع می نمایند . درحال حاضراین وسایل با قیمتی نسبتا ارزان در دسترس مردم قرار دارند.





دکتر مطلبی کاشانی ادامه داد: به نظر می رسد کارآیی این روش در پیشگیری از خطر بسیار مؤثر است ،اگر چه باید توجه داشت که این هشدار دهنده ها نیز مانند سایر تجهیزات ایمنی باید مورد آزمایش و تست دوره ای قرار گیرند .محل صحیح نصب و نگهداری مناسب از این وسایل می تواند اطمینان بیشتری از عملکرد آنها حاصل نماید . این وسایل باید در ارتفاع 1 تا 2 متری و دور از دسترس کودکان بر روی دیوار اتاق های خواب و نشیمن نصب شوند.





وی در پایان تاکید کرد که باید توجه داشت که این وسایل صرفا هشدار دهنده بوده و از نشت گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی کنند و در صورت اعلام خطر توسط این وسایل باید به سرعت نسبت به تهویه محل و خاموش کردن وسیله گرمایشی اقدام نمود و در اولین فرصت بررسی و رفع عیب وسیله گرمایشی انجام گیرد.




  • گروه خبری : اخبار دانشکده
  • کد خبر : 9578
کلمات کلیدی

تصاویر

http://healthf.kaums.ac.ir//UploadedFiles/mono11.gif
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو
تنظیمات قالب