دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
  • تاریخ انتشار : 1393/08/03 - 11:40
  • تعداد بازدید : 1193
  • تعداد بازدیدکننده : 41
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /Zdh8

گزارش برگزاری اولین جلسه تفسر قرآن در سال 1393

اولین جلسه تفسیر قرآن جهت اعضاء هیات علمی و کارکنان در روز پنج شنبه مورخ 17/07/93 ساعت 9 صبح در آمفی تئاتر علامه فیض کاشانی با موضوع خانواده و اهمیت آن و استاد گرانقدر حاج آقای شاه فضل تشکیل گردید .




 




شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشکده بهداشت

 






گزارش برگزاری اولین جلسه تفسیر قرآن در دانشکده بهداشت  1393





 



اولین جلسه تفسیر قرآن جهت اعضاء هیات علمی و کارکنان در روز پنج شنبه مورخ 17/07/93 ساعت 9 صبح در آمفی تئاتر علامه فیض کاشانی با موضوع خانواده و اهمیت آن  و استاد گرانقدر حاج آقای شاه فضل تشکیل گردید .



 



گزیده ای از بیانات استاد :



با توجه به اهمیت خانواده و به عنوان رکن اصلی می باشد لذا تاثیر خانواده را می توان بشرح ذیل تقسیم بندی نمود :



1-        اگر خانواده اصلاح شود مملکت اصلاح می شود .



2-       خانواده محل خودسازی است            



3-       دشمن بر خانواده ها راحت تر سرمایه گذاری می کند وفرهنگ و دیدگاه خانواده را تغییر می دهد .



 



روایت : رسول اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله



خیْر الرّجال منْ امّتى الّذین لایتطاولون على اهْلیهمْ و یحنّون علیْهمْ و لا یظْلمونهمْ؛(۱)بهترین مردان امت من کسانى هستند که نسبت به خانواده خود خشن نباشند، اهانت نکنند، دلسوزشان باشند و به آنان ظلم نکنند



 



 



 خیْرکمْ خیْرکمْ لاهْله وانا خیْرکمْ لاهْلى ما اکْرم النّساء الاّ کریمٌ و لا اهانهنّ الاّ لئیمٌ؛(۱)رسول اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله:  بهترین شما کسى است که براى خانواده خود بهتر باشد و من از همه شما براى خانواده‏ام بهترم، زنان را گرامى نمى‏دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى‏کند، مگر شخص پست و بى‏مقدار.



پس بهترین شما کسی است که برای اهلش باشد .



برای شناخت افراد که انسان خوبی هست یا نه از خانواده اش باید پرسید از فرزندان و همسر که در باره او چه می گویند . ما می دانیم که بالاترین  جهادها  جهاد با نفس است وبرای مبارزه با جها د نفس ، بهترین راه عملی آن که در منزل خود شروع کنیم . اگر در خانه در برابر ناملایمتی هاو مسائل و مشکلات خانه صبور وبردبار بود آن گاه می توانی بانفس خود مبارزه کنی .



 



 



سوره فرقان آیه 74:

ربّنا هبْ لنا منْ أزْواجنا وذرّیّاتنا قرّة أعْینٍ واجْعلْنا للْمتّقین إماماً  خداوندا همسر و فرزندانی نیکو به من عطا کن که روشنی چشم و راه من باشند و ما را از متقین قرار بده



در دنیای امروز برای برقراری و ایجاد رابطه خوب با همسر و فرزندان  باید به نکات ذیل توجه نمود : 



 



1-       باید هدف از تشکیل خانواده را بداند و نسبت به این موضوع بینش کافی داشته باشد .



2-       آشنایی با چالشها و آنجه زندگی مشترک را تهدید می کند بداند .



3-       داشتن مهارت کافی ولازم و کسب مهارت برای مقابله با مسائل و مشکلات زندگی



 



در خصوص بینش کافی بعضی ها معتقدند که تا زمانیکه فرد بینش کافی ندارد وارد عمل نشود ودر صورت داشتن آگاهی کامل اقدام نماید در پاسخ می توان گفت بعضی از مسائل را به کنه آن نمی توان پی برد مثل نماز خواندن که با چهل سال عبادت هم نمی توان به کنه آن پی برد . اما در خصوص ازدواج کافی است که انسان کلیاتی از مسائل زندگی را بداند کافی است.



 



در خصوص چالشهای خانواده : هیچ خانواده ای بدون چالش نمی باشد هر خانواده ای مشکل دارد و خود این مشکلات امری طبیعی است ولی آنچه مهم است از این مشکلات پیروز و سربلند بیرون بیاییم و ظرفیت تحمل همدیگررا داشته باشیم .



 



مسائل و مشکلات زندگی بسیار زیاد و متنوع است اما هنر آن است که چگونه بتوان با سربلندی از آن خارج شد .پس در این راستا می توان شخصیت افراد را بررسی کرد که چگونه این شخصیت شکل گرفته و بیشرین عامل شکل پذیری شخصی چه می باشد ؟



 



 



عوامل موثر بر شکل گیری شخصیت آدمها :



1-       عوامل وراثتی



2-       عوامل محیطی



3-       اراده



4-       ایمان و الطاف الهی



 



عوامل وراثتی :



بخشی از  شخصیت آدمها را تشکیل می دهد مانند  عوامل فیزیکی و روحی برای مثال کسی که از خانواده شجاع و دلیر باشد فرزندان او هم شجاع و دلیرمی گردند برای  نمونه حضرت علی (ع) بعد از فوت همسرش (حضرت فاطمه س ) به برادرش عقیل گفت برای من همسری را اختیار کن که فرزندانش شجاع باشند یعنی شجاعت بخشی از آن موروثی است .



 



عوامل محیطی :



محیط هم در روحیه و خوق و خوی افراد تاثیر می گذارد مثلا آ دم شمالی که در منطقه معتدل و مرطوب زندگی  می کند با فردی که در منطقه گرمسیر و خشک مانند کاشان زندگی می کنند با همدیگر فرق می کنند .



 



اراده  :



اراده هم می تواند در شخصیت تاثیر گذار باشد اگر فرده اراده ای قوی داشته باشد می تواند شخصیت خود را تغییر دهد.



 



ایمان والطاف الهی :



یعنی اگر لطف الهی شامل حال آدمی گردد فرد را بسازد و از گمراهی نجات دهد و اگر لطف الهی شامل نگردد در ضلالت و گمراهی قرار گیرد.



به نظر می رسد بیشترین تاثیر را در شخصیت افراد عوامل موروثی دارد و سایر عوامل تاثیرشان در جهت تکمیل عوامل موروثی خواهد بود



 



 



سوره فرقان آیه 74:

ربّنا هبْ لنا منْ أزْواجنا وذرّیّاتنا قرّة أعْینٍ واجْعلْنا للْمتّقین إماماً  خداوندا همسر و فرزندانی نیکو به من عطا کن که روشنی چشم و راه من باشند و ما را از متقین قرار بده



انسانها بعضی ها مانند استخوان کج هستند و اگر بخواهی صاف کنی می شکند .



 



حضرت امام خمینی (ره ) فرموده اند : ظاهر را به راحتی می توان درست و آراسته کرد ولی باطن چیزی نیست که بتوان به راحتی درست کرد .



 



سوره نجم  آیه 88:



لیس للانسان الّا ماسعی ترجمه آیه به نثر: برای انسان بهره ای جز سعی وکوشش او نیست.



خداوند که به انسان سعی و تلاش داده است و در روز قیامت هر کس بر اساس سعی و تلاشش سنجیده می شود بعنی هر کس را با خودش مقایسه می کند .



 



" مولوی "



سایه حق بر سر بنده بود                      عاقبت جوینده یابنده بود



نیاید مراد آنکه جوینده نیست                 که جویندگی عین یابندگی است



 



گر برگ عیش می طلبی ترک خواب کن. "حافظ"



 



سوره بقره   آیه 30:



و إذْ قال ربّک للْملائکه إنّی جاعلٌ فی الْأرْض خلیفة قالوا أتجْعل فیها منْ یفْسد فیها و یسْفک الدّماء و نحْن نسبّح بحمْدک و نقدّس لک قال إنّی أعْلم ما لا تعْلمون). ا



سوره اسرا    آیه 84:



قلْ کلٌّ یعْمل على شاکلته فربّکمْ أعْلم بمنْ هو أهْدى سبیلاًبگو که هر کس بر حسب ذات و طبیعت خود عملی انجام خواهد داد، و خدای شما به آن که راه یافته‌تر است (از همه کس) آگاهتر است



 





 



 




  • گروه خبری : اخبار دانشکده
  • کد خبر : 9703
کلمات کلیدی

تصاویر

http://www.healthf.kaums.ac.ir//UploadedFiles/NEWS/quran_93_mehr_news.jpg
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو
تنظیمات قالب