امروز : 08 اردیبهشت 1403
EN
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
دکتر عباس بهرامی

دکتر عباس بهرامی

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دکترای تخصصی مهندسی بهداشت حرفه‌ای مرتبه علمی: استادیار
دکتر مسعود مطلبی

دکتر مسعود مطلبی

عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دکترای تخصصی مهندسی بهداشت حرفه‌ای مرتبه علمی: استاد
مهندس میترا حنانی

مهندس میترا حنانی

عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه‌ای مرتبه علمی: مربی
دکتر حمیدرضا صابری

دکتر حمیدرضا صابری

عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دکترای تخصصی طب کار مرتبه علمی: دانشیار
دکتر مهدی ملکوتی‌خواه

دکتر مهدی ملکوتی‌خواه

عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دکترای تخصصی مهندسی بهداشت حرفه‌ای مرتبه علمی: استادیار
دکتر امیر‌حسین خوش‌اخلاق

دکتر امیر‌حسین خوش‌اخلاق

عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دکترای تخصصی مهندسی بهداشت حرفه‌ای مرتبه علمی: استادیار
دکتر علی‌اصغر خواجه‌وندی

دکتر علی‌اصغر خواجه‌وندی

عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دکترای تخصصی مهندسی بهداشت حرفه‌ای مرتبه علمی: استادیار
حسین روحانی

حسین روحانی

کارشناس گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کارشناسی مهندسی بهداشت حرفه ای
فاطمه قنائی

فاطمه قنائی

کارشناس آزمایشگاه گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه‌ای
مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار

تاریخچه:

گروه مهندسی بهداشت حرفه‌­ای و ایمنی‌کار دانشكده بهداشت در سال 1375 همزمان با تاسيس دانشكده بهداشت فعاليت خود را آغاز نموده و همگام با توسعه دانشكده زمينه فعاليت گروه و تعداد اعضاء آن نيز افزايش يافته است. اولین دانشجویان این رشته در مقطع کاردانی و با نام رشته بهداشت حرفه‌ای در این دانشکده مشغول به تحصیل شدند. سپس در سال 1379، اولین دوره کارشناسی ناپیوسته بهداشت حرفه‌ای، در سال 1388 اولین دوره بهداشت حرفه‌ای نیز افزوده شد و از سال 1397 نام رشته به مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار تغییر یافت. ماموریت این گروه تربیت نیروی انسانی متخصص، آموزش نظری و عملی دانشجویان در مقطع کارشناسی پیوسته طبق برنامه مصوب و سرفصل‌های پیش‌بینی شده و انجام پژوهش­های بنیادی و کاربردی جهت تأمین نیازهای بهداشت و ایمنی کار و متناسب با خصوصیات آب و هوای کویری منطقه و نیز وفور می‌باشد.

رسالت و برنامه راهبردی گروه:

تعریف رشته: مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی‌کار علم و فنی است که پیش‌بینی، شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان‌آور شغلی در جهت تأمین، حفظ و ارتقاء بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کارکنان تمامی مشاغل، پیشگیری از مخاطرات ایمنی و سلامت کارکنان در محیط کار و مخاطرات ناشی از عوامل زیان‌آور محیط کار، مشارکت در تطبیق کار با توانایی‌های جسمی و روانی آنان تلاش می‌کند.

رسالت رشته: رسالت این رشته تربیت دانش‌آموختگانی است که قادرند با پیش‌بینی، شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان‌آور محیط کار، سلامت جسمانی، روانی و احتماعی نیروی کار را تا بالاترین سطح ممکن تأمین نموده و با مشارکت افراد در کارهای متناسب با قابلیت‌های جسمی و روانی آنان، بهره‌وری و اثربخشی را ارتقاء بخشند.

رسالت گروه: با عنایت به این­که شهرستان کاشان در سال­های اخیر به یکی از مراکز مهم صنعتی در کشور تبدیل شده است و به همین دلیل مشکلات ناشی از کار و صنعتی­شدن در این شهرستان در حال افزایش می‌باشد، وجود نیروهای متخصص در زمینه بهداشت و ایمنی کار ضروری به نظر می‌رسد. به همین رسالت این گروه در دوره کارشناسی بر آن است که دانش‌آموختگان آگاه به مسائل علمی روز، توانمند، متخصص، کارآمد، مسئولیت­پذیر و حساس به سلامت افراد، شاغلین و جامعه تربیت نماید که قادر باشند عوامل مخاطره­آمیز محیط کار را شناسایی، ارزیابی، ارزشیابی و کنترل کنند.

چشم‌انداز:

انتظار می‌رود که در 10 سال آینده دانش‌آموختگان این گروه با به‌کارگیری نتایج علمی روزآمد و همکاری و هماهنگی با سایر متخصصان، تمامی شاغلین تحت پوشش خدمات بهداشت حرفه‌ای قرار گیرند و با ارتقاء سطح سلامت آنان سطح بهره‌وری و اثربخشی فعالیت‌ها نیز ارتقاء یابد. همچنین گروه مهندسی بهداشت حرفه­ای و ایمنی کار دانشگاه علوم پزشکی کاشان با در نظر داشتن اهداف منطبق با حرکت به سمت دانشگاه­های نسل سوم و چهارم (تولید ثروت، اشتغال و بهبود رفاه و سطح زندگی اجتماعی مردم)، اسناد بالادستی و نیازهای جامعه و به­ویژه نظام سلامت، در کنار اهداف پایه­ای دانشگاه­های نسل اول و دوم (آموزش و پژوهش) با تکیه بر دانش و توانمندی­های خود شامل شناسایی و ارزیابی مخاطرات شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی، روانی، ارگونومی و ایمنی محیط کار حرکت نماید.

اهداف:

  1. تربیت دانش‌آموختگانی که قادر باشند با برقراری ارتباط سازنده با مدیران و کارکنان و جلب مشارکت آنها سلامت کارکنان را ارتقاء دهند.
  2. تربیت دانش‌آموختگانی که با چگونگی پیش‌بینی، شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل عوامل زیان­‌آور شغلی آشنا شده و در راستای حذف و کاهش آنها فعالیت داشته باشند.
  3. تربیت دانش‌آموختگانی که قادر باشند که سطح ایمنی مشاغل را به خوبی ارزیابی نموده و با طراحی لایه­‌های متعدد و محافظتی ایمنی در راستای ارتقاء سطح سلامت کارکنان در حین کار و در زمان بازنشستگی، کاهش حوادث ناشی از کار و کاهش غیبت­های ناشی از کار مؤثر باشند.
  4.  اعضای گروه و دانشجویان پژوهش‌های علمی در تمامی جنبه‌های مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی شغلی در راستای حرکت در لبه مرز علم و افزایش دانش فنی و عملی دانشجویان طراحی و اجرای نمایند.

جایگاه این رشته: دانشجویان رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در حرفه آینده خود در جامعه نقش‌های زیر را بر عهده خواهند داشت:

  1. نقش آموزشی: آموزش به مدیران و کارکنان تمامی مشاغل
  2. نقش پژوهشی: کمک به پژوهش‌های کاربردی در عرصه‌های مختلف مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار
  3. نقش فعالیت صنعتی: حضور در صنایع و مشاغل مختلف به شکل کارشناس، بازرس و مدیر واحد ایمنی و بهداشت شغلی، ارتقاء سطح سلامت و ایمنی کارکنان

نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلی: کارشناسی پیوسته

موقعیت شغلی و آینده دانش‌آموختگان: دانش‌آموختگان این رشته در بخش‌های دولتی و غیردولتی زیر می‌توانند مشغول به فعالیت شوند:

  1. مراکز بهداشتی درمانی (واحد بهداشت حرفه‌ای)
  2. مراکز سلامت جامعه
  3. مراکز طب کار
  4. ادارات بازرسی کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  5. شهرداری‌ها
  6. واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) زیرمجموعه وزارتخانه‌های دفاع، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، نفت و زیرمجموعه‌های آن شامل پتروشیمی و پالایشگاه‌ها
  7. تمامی صنایع بخش دولتی و غیردولتی
  8. شرکت‌های غیردولتی خدمات بهداشت حرفه‌ای
  9. شرکت‌های غیردولتی خدمات ایمنی در حوزه آتش‌نشان

 

گرایش‌ها و رشته‌ها برای ادامه تحصیل در این رشته: به طور کلی دانشجویان کارشناسان مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار می‌توانند دوره تحصیلات تکمیلی خود را در رشته‌های مختلف به شرح ذیل ادامه دهند.

  1. مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار (مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری)
  2. ارگونومی (مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری)
  3.  مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (مقاطع کارشناسی ارشد)
  4. سم‌شناسی (مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری)

 

 

تعداد هیئت علمی 8
تعداد دانشجو 68
تعداد فارغ التحصیلان 1215
عبارت خود را درج و جهت جستجو
تنظیمات قالب