دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
  • تاریخ انتشار : 1392/08/15 - 12:39
  • تعداد بازدید : 1396
  • تعداد بازدیدکننده : 44
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • /Zoe8

گزارش برگزاری ششمین جلسه تفسیر قرآن در دانشکده بهداشت 1392

گزارش برگزاری ششمین جلسه تفسیر قرآن در دانشکده بهداشت 1392 - روز پنج شنبه مورخ 09/08/92




شورای امبر به معروف و نهی از منکر دانشکده بهداشت



گزارش جلسات تفسیر قرآن



 



گزارش برگزاری ششمین جلسه تفسیر قرآن در دانشکده بهداشت  1392



ششمین  جلسه تفسیر قرآن جهت اعضاء هیات علمی و کارکنان در روز پنج شنبه مورخ 09/08/92 ساعت 10 صبح در آمفی تئاتر علامه فیض کاشانی با ادامه  موضوع سبک زندگی واستاد گرانقدر حاج آقای شاه فضل تشکیل گردید .



جلسه با تلاوتی از آیات کلام اله مجید آغاز و گزیده ای از مباحث قبل  توسط یکی از حاضرین در جلسه قرائت گردید و سپس استاد گرانقدر به ادامه مبحث پرداختند :



اصل هفتم    :



زندگی ما معطوف به دنیای مادی نیست



غربیها همه چیزرا مادی می دانند وهر آنچه قابل لمس و رئویت باشد قبول دارند وزندگی آنان بر این اصل استوار است .



نگاه اسلام بر عالم ماورا ء استوار است ولی دیدگاه انسانها نسبت به این عالم ماوراء متفاوت است .  مثلا " دستورات اسلام را اجرا می کنیم ولی دیدها متفاوت است .



در قرآن کریم سوره حمد " رب العالمین "  خدای جهانیان معرفی کرده اند وجهانیان از نظر لغوی یعنی اهل جهان  ؛ در حالیکه معنی صحیح آن عالمهامی باشد یعنی حمد و سپاس مخصوص پروردگار عالم هاست.



تعریف عالم از نظر لغوی: یعنی دنیا ، هستی



تعریف عالم از نظر اصطلاحی:   عالم، حالت و وضعیتی است که کسی یا چیزی در زمانی، همراه با کسانی و چیزهایی که در آن حالت قرار دارند، و فقط منحصر به آنهاست حس و درک می کنند. لذا یک آدم عاقل هرگز عالم دیوانگی و یا به اصطلاح عالم هپروت را تا آخر عمر هم احساس و درک نمی کند و برای یک آدم گمنام هم ، عالم شهرتی وجود نخواهد داشت ولی عالم نفسانیات را همه دارند. یک حشره هم نمی تواند هرگز عالم یک حیوان مهره دار و یا گیاه را حس و درک کند و الی آخر.



مجموعه ای که شامل ضوابط ومقرراتی است وهریک از مخلوقات دارای عالمی است مثال عالم مورچه ها .



یک سری از عالمها با همدیگر تلاقی دارند مثل عالم انسان و حیوان  که در برخی امور با هم یکی هستند و در برخی امور متفاوت اند . .



تقسیم بندی عوالم از نظر مراتب وجود:




  • عالم ناسوت


  • عالم ملکوت


  • عالم جبروت


  • عالم لاهوت



 عالم ناسوت  : آنچه را که بشود دراین جهانی که ما در آن زندگی می کنیم ببینم و یا با تمام احساسی که خداوندبه ما داده است حس کنیم به آن عالم ماده وناسوت می گویند .یا بعبارت دیگر  عالم ماده است عالمی که همه چیز آن بر اساس ماده استوار است قابل دیدن و لمس است . در عالم ماده  باید مواد ووسایل آن باشد تا آن ماده بوجود آید در این عالم تزاحم داریم یعنی همزمان دو فرد نمی توانند از یک چیزی استفاده  کنند . در این عالم محدودیت هم وجود دارد .یعنی انسان نمی تواند همه علوم را با همدیگر بیاموزد .



عالم ملکوت: "و کذلک نری ابرهیم ملکوت السموات و الارض و لیکون من الموقنین " سوره انعام آیه75



و اینچنین به ابراهیم ملکوت آسمانها و زمین را نشان می دهیم و برای اینکه از اهل یقین باشد.



شهید مطهری رابطه عالم ملکوت با ناسوت را مانند رابطه انسان به سایه اش می داند   یعنی  اصل ووجود انسان را همان عالم ملکوت می داند وسایه آن را عالم ناسوت میداند.



فلاسفه اصالت را بدینگونه بیان می کنند :



اصالت وجود :



اصالت ماهیت  :



عده ای دیگر می گویند وجود و ماهیت را اصل نمی دانند بلکه فقط اصل را ملکوت می دانند .برای روشن شدن موضوع آیاتی از قرآن را بیان می کنیم :



سوره نسا آیه 10:آنانکه اموال یتیمان را به ستمکاری می خورند در حقیقت آتش جهنم را را در شکم خود فرو می برند وبزودی در آتش فروزان دوزخ خواهند افتاد.



سوره بقره آیه 174 :آنانکه آیاتی را که خدا از کتاب آسمانی فرستاده پنهان می دارندو به آ ن بهایی اندک بدست می آورند آنها جز آتش جهنم به شکم خود فرو نمی برند و خدا در روز قیامت با آنان سخن نگوید و پلیدی و عصیان پاکشان نگرداند و آنان را در قیامت عذابی درد ناک خواهد بود



سوره بقره آیه 276 : خداوند ربا را نابود گرداند وصدقات را افزونی بخشید خدا هرگز مردم ناسپاس گنه پیشه را دوست ندارد



 



مهم این است که اتفاقاتی که در عالم ناسوت می افتد در عالم ملکوت هم رخ می دهد و همچنین تغییراتی که در عالم ملکوت رخ می دهد بازگشت آن در عالم ناسوت هم می باشد . ما انسانها چشممان به عالم ملکوت بسته است . ولی انسان بایستی نگاهش به عالم ملکوت باشد نه عالم ناسوت خداوند می فرماید :ا تفاقاتی که در عالم ناسوت رخ می دهد فریب آن را نخورید زیرا در پی آن ملکوت است . بسیاری از اتفاقاتی که برای ما رخ می دهد مربوط به اعمالی است که در این دنیا انجام می دهیم . روایت است که در هر منطقه ای که گناه زیاد باشد در آن منطقه زلزله رخ می دهد .



عالم جبروت :عالم عقل محض است و می گویندفرشته ها در این عالم حضور دارند هیچ تضادی وجود ندارد وفرشتگان نافرمانی خدا نمی کنند عالم فرشتگان عالم عقل محض است . به مانند علم ریاضی که در آن خطا وجود ندارد ولی در علم شیمی خطا وجود دارد .



عالم لاهوت  :عالم مربوط به خداوند است واحد است و یک عضو بیشتر نیست که همان خداست .



هرعالمی ضوابط خوددارد :



در ناسوت نیاز به ماده است ؛ عالم ملکوت نیاز به ماده ندارد ؛  عالم لاهوت زمان ندارد و هر آنچه که خدا بخواهد انجام می شود .



آیا ذات خداوند را می توان به آن فکر کرد ؟ نمی توان به ذات خداوند فکر کرد چون خداونددر عالم لاهوت است و ما مخلوقات در عالم ناسوت هستیم .ولی ویزگی انسان این است که از همه عوالم بهره برده است .مثلا"  عالم لاهوت که از نور خدا در ما دمیده شده است



( انا لله و انا الیه راجعون ) یک انسان از عالم ناسوت می تواند عالم لاهوت هم راه یابد همچون پیامبر (ص ) که در شب معراج تادرجه لاهوت راه یافته که حتی فرشتگان توان راه یافتن به آن مرحله را هم نداشته است . برای نمونه می توان به رجبعلی خیاط و حسنعلی نخودکی اصفهانی( کتاب " نشانی از بی نشانها " ) اشاره کرد .



در خاتمه، حدیث قدسی که جبرئیل به حضرت محمد "ص " نازل شده است بیان می کنیم  :



" عبدی اطعنی اجعلک مثلی ان حین لا اموت اجعلک حین لا تموت ..."



در مورد این حدیث قدسی که خداوند میفرماید: بنده من مرا اطاعت کن تا تورا مثل خودم قرار دهم، تا همانطور که من میگویم باش پس می شود تو هم بگویی باش پس بشود.



سپس نتیجه می گیریم دیدگاه اسلام به سبک زندگی ؛ نگاهی به این جریانات دارد وقتی انسان کارهایش با دید معنوی باشد و از بعد مادی خارج شود و تنها رضای خالق را در نظر بگیرد می تواند به عالم لاهوت نیز راه یابد.





 




  • گروه خبری : اخبار دانشکده
  • کد خبر : 9542
کلمات کلیدی

تصاویر

http://healthf.kaums.ac.ir//UploadedFiles/NEWS/quran.gif
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو
تنظیمات قالب